Info over reglementering:
Informatieverplichtingen uit het WER... Volgens het Wetboek Economisch Recht (art. III 74-75 WER) moeten ondernemers de afnemers van hun diensten informeren over de identiteit van hun onderneming (het gaat dan om de naam, de rechtsvorm, het adres en telefoonnummer, het ondernemingsnummer, de beroepsorganisatie) en over de aard en prijs van hun goederen of diensten (men moet de prijs kenbaar maken als die vooraf vastligt, zo niet moet de berekeningswijze opgegeven worden).
... geldt ook voor tandartsen en artsen. Aangezien zowel tandartsen als artsen als ‘ondernemers in de juridische zin van het woord’ beschouwd worden, geldt de net vermelde bepaling uit het WER ook voor uw (tand)artsenpraktijk. De controle op de correcte toepassing ervan wordt uitgeoefend door controleurs van de FOD Economie. Sinds enkele weken en nog tot eind 2022 zijn die controleurs bezig met het bezoeken van tandartsenpraktijken. Het gaat in principe om aangekondigde bezoeken in deze sector die als doel hebben om de betrokkenen te informeren.
Hoe informeren volgens het WER... De informatie moet “helder, ondubbelzinnig en tijdig ter beschikking gesteld worden”. We zien daarbij twee markante verschillen met de informatieverplichting uit de Wet Patiëntenrechten. Het WER vraagt enerzijds geen ‘actief overleg’ met de patiënt, maar een ‘voorafgaande terbeschikkingstelling’; anderzijds moet die terbeschikkingstelling wel schriftelijk zijn.
... en met het oog op een controle? Het komt erop neer dat u de in de eerste paragraaf vermelde gegevens moet afficheren in uw praktijk (de wachtplaats is ideaal). Als u een website heeft, moeten ze ook daarop vermeld worden (op de homepage zelf of toch minstens daar al een link ernaar). Mocht dat bij een controle nog niet zo zijn, dan zullen de FOD-controleurs wellicht een termijn geven om dat in orde te brengen, wat niet wegneemt dat ze ook de bevoegdheid hebben om een pro justitia op te stellen (die kan leiden tot boetes van € 208 tot € 80.000)...
De economische inspectie zal uw vergunningen controleren voor wat betreft SABAM en de billijke vergoeding.
Ook zullen er controles zullen worden uitgevoerd inzake de naleving van een reeks precontractuele informatieverplichtingen, alsook de correcte en volledige inschrijving in de KBO. Andere vrije beroepen zoals notarissen, architecten en kinesitherapeuten werden de voorbije jaren al gecontroleerd. Ten gevolge de coronacrisis werden deze controles uitgesteld.
Om een verzorgingscontract rechtsgeldig af te sluiten, moet de patiënt voorafgaand volgende informatie kunnen doornemen:
- Naam tandarts
- Rizivnummer
- Bijzondere Beroepstitel: Algemeen Tandarts, Tandarts-Specialist in de Orthodontie of Tandarts-Specialist in de Parodontologie
- KBO-nummer en rechtsvorm van de rechtspersoon of natuurlijk persoon die zorgen aanbiedt
- Adres maatschappelijke zetel van rechtspersoon
- Adres van de praktijk
- Beroepsaansprakelijkheidsverzekering: naam en adresgegevens
- De bevoegde toezichthoudende autoriteiten:
- Erkenning bijzondere beroepstitel tandarts: Agentschap Zorg en Gezondheid, Afdeling Informatie en Zorgberoepen, Koning Albert II-laan 35 bus 38, 1030 Brussel
- Visum: uitgereikt door FOD Volksgezondheid, Galileelaan 5/02, 1210 Brussel
- Vergunning tandradiografie: Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC): Ravensteinstraat 36, 1000 Brussel
- Telefoonnummer en eventueel e-mailadres voor doorgeven van administratieve gegevens.
Medische gegevens mogen niet naar dit mailadres gestuurd worden. - Geconventioneerd, deels of niet - geconventioneerd
- Informatie over de aangerekende honoraria
- Beschikt u over een website en/of sociale media? Dan moeten de gegevens daar ook op geplaatst worden.
Om u te helpen de nodige informatie bekend te maken hebben we een voorbeeldaffiche opgesteld. Deze hangt u ingevuld op in de wachtzaal.
Wat de informatie over de aangerekende honoraria betreft, aanvaardt de Financiële Inspectie dat we geen “menukaart” kunnen uithangen omdat we geen homogene diensten aanbieden. Wel moet de patiënt individueel steeds ingelicht worden over de behandeling en de bijhorende kosten.
Indien er op de website geen e-mailadres wordt vermeld moet de contactmogelijkheid via een contactformulier voorzien worden. Dit formulier moet een ontvangstbevestiging genereren. Een ontvangstbevestiging type ’do not reply’ mag niet gebruikt worden. Er moet ook mogelijkheid zijn om bijlagen bij het contactformulier te voegen.
Alle wijzigingen rond de inschrijving van uw activiteit in de KBO (adres vestigingseenheid, maatschappelijke zetel, contactgegevens, stopzetting activiteit, etc.) geeft u door aan uw ondernemingsloket. Sommige wijzigingen, zoals het adres van uw vestigingseenheid, kunt u zelf gratis wijzigen via de toepassing My Enterprise: My Enterprise | FOD Economie (fgov.be)
Indien u werkzaam bent op verschillende plaatsen, dienen de verschillende vestigingseenheden ook geregistreerd te zijn in de KBO.