U kunt uw facturen én certificaten raadplegen via ‘Mijn profiel’ op de VBT-website (inloggen rechts bovenaan).
Bekijk de veelgestelde vragen en antwoorden over dit onderwerp:
U kunt uw facturen én certificaten raadplegen via ‘Mijn profiel’ op de VBT-website (inloggen rechts bovenaan).
Via Inloggen | Wachtwoord vergeten? Kunt u uw wachtwoord opnieuw instellen.
Gebruik bij voorkeur het emailadres vragen@vbt.be
info@vbt.be werkt niet!
De meest voorkomende reden hiervoor is dat u waarschijnlijk het lidgeld voor het nieuwe jaar nog niet heeft betaald. Controleer of u reeds betaald heeft en indien dit het geval is en u toch nog geen toegang heeft tot de ledensectie, neem dan contact op!
Neem hiervoor contact op met de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, voor informatie en aanvraag van verschillende attesten zoals:
- Het EG/EU/EER-gelijkwaardigheidsattest
- Het EU/EEE/SWITZERLAND-gelijkwaardigheidsattest
- ...
Cel Internationale Mobiliteit van de Gezondheidsbeoefenaars
FOD VOLKSGEZONDHEID
Victor Hortaplein, 40 bus 10
Bureau 00D007
1060 BRUSSEL
Tel.: +32 2 524 99 00
Fax: +32 2 524 98 15
E-mail: internationalmobility@health.fgov.be
Bezoek: dinsdag en donderdag van 14u tot 16u of op afspraak
Alle betalingen naar de VBT dienen te gebeuren op het rekeningnummer:
IBAN: BE66 7340 6937 7843
SWIFT: KREDBEBB
De economische inspectie zal uw vergunningen controleren voor wat betreft SABAM en de billijke vergoeding.
Ook zullen er controles zullen worden uitgevoerd inzake de naleving van een reeks precontractuele informatieverplichtingen, alsook de correcte en volledige inschrijving in de KBO. Andere vrije beroepen zoals notarissen, architecten en kinesitherapeuten werden de voorbije jaren al gecontroleerd. Ten gevolge de coronacrisis werden deze controles uitgesteld.
Om een verzorgingscontract rechtsgeldig af te sluiten, moet de patiënt voorafgaand volgende informatie kunnen doornemen:
Om u te helpen de nodige informatie bekend te maken hebben we een voorbeeldaffiche opgesteld. Deze hangt u ingevuld op in de wachtzaal.
Wat de informatie over de aangerekende honoraria betreft, aanvaardt de Financiële Inspectie dat we geen “menukaart” kunnen uithangen omdat we geen homogene diensten aanbieden. Wel moet de patiënt individueel steeds ingelicht worden over de behandeling en de bijhorende kosten.
Indien er op de website geen e-mailadres wordt vermeld moet de contactmogelijkheid via een contactformulier voorzien worden. Dit formulier moet een ontvangstbevestiging genereren. Een ontvangstbevestiging type ’do not reply’ mag niet gebruikt worden. Er moet ook mogelijkheid zijn om bijlagen bij het contactformulier te voegen.
Alle wijzigingen rond de inschrijving van uw activiteit in de KBO (adres vestigingseenheid, maatschappelijke zetel, contactgegevens, stopzetting activiteit, etc.) geeft u door aan uw ondernemingsloket. Sommige wijzigingen, zoals het adres van uw vestigingseenheid, kunt u zelf gratis wijzigen via de toepassing My Enterprise: My Enterprise | FOD Economie (fgov.be)
Indien u werkzaam bent op verschillende plaatsen, dienen de verschillende vestigingseenheden ook geregistreerd te zijn in de KBO.
Laat ons uw juiste gegevens weten en dan passen wij dat zo spoedig mogelijk aan.
Geef ons ook de oude of foutieve gegevens door en eventueel uw lidnummer.
Dit geldt ook voor wijzigingen in adres, huisnummer enz.
Graag sturen naar vragen@vbt.be
Laat ons uw juiste gegevens weten en dan passen wij dat zo spoedig mogelijk aan.
Geef ons ook de oude of foutieve gegevens door en eventueel uw lidnummer.
Graag sturen naar vragen@vbt.be
BEVOEGHEIDSCODES
Tandheelkundigen
001 Algemeen tandarts
002 Bevoegde
003 Geneesheer-tandarts gediplomeerd voor 1929
004 Geneesheer-tandarts
005 Geneesheer-stomatoloog
006 Tandarts-specialist in de parodontologie
007 Tandarts-specialist in de orthodontie
Tandheelkundigen in opleiding
010 Algemeen tandarts - in opleiding
060 Tandarts-specialist in de parodontologie - in opleiding
070 Tandarts-specialist in de orthodontie - in opleiding
Het RIZIV doet voor het volledige beheer van de procedure voor de levering van getuigschriften voor verstrekte hulp aan de verschillende zorgverleners een beroep op SPEOS (Belgian Post Solution groep).
U kunt alle actuele informatie hieromtrent vinden op de website www.medattest.be
De licentiaten in de tandheelkunde en de houders van een bekwaamheidsgetuigschrift van tandarts kunnen van het Agentschap een vergunning verkrijgen voor het gebruiken van röntgenstralen voortbrengende toestellen die speciaal voor de tandradiografie zijn ontworpen.
De in vorige leden bedoelde vergunningen worden enkel verleend aan de personen die een bekwaamheid op het gebied van de stralingsbescherming hebben verworven, alsmede een passende opleiding hebben genoten die is afgestemd op de methodes en technieken die worden toegepast, naargelang het geval, in de geneeskunde of in de dierengeneeskunde, in de medische, diergeneeskundige of tandheelkundige radiologie, in de radiotherapie of de nucleaire geneeskunde voor mens of dier.
De vergunde artsen, tandartsen en dierenartsen zijn ertoe gehouden hun kennis en bekwaamheid op het gebied van de stralingsbescherming op peil te houden en te vervolmaken, in het kader van een permanente vorming op universitair niveau.
De vergunningsaanvraag wordt bij aangetekend schrijven gericht aan het Agentschap op een formulier waarvan het model door het Agentschap is vastgesteld. Voor verdere uitleg dient u zich te wenden tot het controleorganisme die de fysische controle doet van uw röntgentoestellen.
VRAAG: Een patiënte heeft een val gemaakt na haar bezoek aan de tandarts.
De verzekeraar vraagt de tandarts een attest in te vullen met een beschrijving van het gebit voor het ongeval.
De tandarts vraagt zich af in hoeverre de verzekering dit kan vragen en in hoeverre hij die informatie mag verstrekken.
ANTWOORD: Er worden NOOIT medische gegevens naar een verzekeringsmaatschappij gestuurd.
Enkel de geneesheer-adviseur van de verzekeringsmaatschappij kan en mag deze gegevens
opvragen.
Praktisch gezien en ook om de patiënt niet langer te laten wachten dan nodig kan je het volgende doen:
Een gewone brief als antwoord op het verzoek van de verzekeringsmaatschappij en daarbij in een afzonderlijke en
gesloten envelop met daarop als geadresseerde: "Aan de heer geneesheer-adviseur van ....." en daaronder in
hoofdletters 'MEDISCH GEHEIM' met daarin dan het medisch-tandheelkundig verslag.
Wat houdt het mondzorgtraject in?
Het mondzorgtraject houdt in dat de terugbetaling voor de meeste tandzorg beter is voor patiënten die regelmatig een tandarts bezoeken dan voor degenen die dat niet doen. ‘Regelmatig’ wil zeggen dat de patiënt het voorgaande kalenderjaar tandzorg kreeg die terugbetaald werd. Op basis van de informatie over terugbetalingen gedurende het voorgaande jaar berekent het ziekenfonds onmiddellijk de terugbetaling waarop de patiënt recht heeft.
Naast tandzorg terugbetaald via het ziekenfonds, komt ook tandzorg vergoed via een specifieke regeling in aanmerking. Bijvoorbeeld:
Het ziekenfonds kan de patiënt dus meer informatie geven over zijn concrete geval.
Wie stapt in het mondzorgtraject?
Enkel patiënten die minstens 19 jaar zijn stappen in het mondzorgtraject. Dat gebeurt automatisch.
Op welke tandzorg is het mondzorgtraject van toepassing?
Het mondzorgtraject is van toepassing op alle tandzorg, met uitzondering van:
Voor elk verstrekking die onder die zorg valt, blijft er één persoonlijk aandeel (remgeld), of de patiënt nu regelmatig een tandarts bezoekt of niet. Die persoonlijke aandelen worden wel afgerond op 0,5 EUR.
Goed om weten: De ‘continuïteitsregel’ die sinds lang bestaat en de terugbetaling bij tandsteenreiniging halveert als er gedurende het voorgaande jaar geen terugbetaling voor tandzorg werd geregistreerd, blijft van kracht.
Gevolgen voor het persoonlijk aandeel als er geen terugbetaalde tandzorg was het voorgaande jaar?
Als er voor de patiënt geen terugbetaalde tandzorg was in het voorgaande jaar, dan zijn dit de concrete gevolgen voor zijn persoonlijk aandeel:
Enkele voorbeelden ter verduidelijking:
Persoonlijk aandeel (EUR) | Persoonlijk aandeel (EUR) | ||
Verstrekking | Honorarium (EUR) | Tandzorg terugbetaald vorige jaar | Tandzorg niet terugbetaald vorige jaar |
Wortelkanaalbehandeling - 2 kanalen | 126,50 | 13,00 | 25,50 |
Vulling van 2 vlakken van een tand | 56,00 | 9,50 | 18,50 |
Extractie van een tand | 65,00 | 7,50 | 14,50 |
Volledig uitneembare prothese | 869 | 189,50 | 242,50 |
Intra orale radiografie | 15,50 | 3,50 | 5,00 |
Wanneer start het mondzorgtraject?
Het mondzorgtraject start:
Waarom een mondzorgtraject?
Uit de recentste Gezondheidsenquête blijkt dat zo’n 40% van de bevolking aangeeft niet jaarlijks de tandarts te bezoeken. Een jaarlijkse controle is zowel voor de mondgezondheid als de algemene gezondheid van groot belang. De maatregel van het mondzorgtraject heeft de ambitie om nog meer personen bij de tandarts te krijgen, met als doel de mondgezondheid van de Belgische bevolking verder te verbeteren.
Onder de leeftijd van 19 jaar zijn er nl. geen 'strafmaatregelen' wanneer iemand niet op jaarlijks tandartsbezoek komt.
Dit gezegd zijnde: vanaf 2 jaar is een bezoek aan de tandarts voor een controle van het gebit aangewezen. Een goed melkgebit ligt aan de basis van een gezond, blijvend gebit.
Voor de meest recente informatie hieromtrent verwijzen we naar de volgende pagina van de RIZIV website.
1. Stuur een rappel
Als een patiënt niet betaalt, kunt u beginnen met een rappel te sturen. Bezorg uw patiënt een beleefde, vriendelijke rappel en nodig hem uit tot betaling. Doet hij dat niet, dan bent u genoodzaakt een nieuwe, strengere rappel te versturen. Een bijkomende tip: versoepel de voorwaarden niet, want dat geeft de indruk dat de aanhouder/wanbetaler wint. Specifieer het saldo en stel een concrete datum voor. Een gepersonaliseerd en door u persoonlijk ondertekend rappel heeft veel meer kans op slagen dan een ‘anonieme’ aanmaningsbrief.
2. Bel uw patiënt op of schakel een callcenter in
Het is recent nog aangetoond door de administratie van de directe belastingen. Zij belden mensen met een belastingschuld op met het dringende verzoek hun achterstallige belastingen te betalen. Dat eenvoudige telefoontje volstond om meer dan 33% van degenen die nalatig waren alsnog hun schuld te doen vereffenen. Voor een zelfstandige zal het wellicht niet altijd zo vlot verlopen. Maar soms helpt het, want sommige patiënten zijn gewoon ‘vergeten’ te betalen. En de sociale druk kan in dit geval ook doorwegen. Doet u dat liever niet zelf, dan kunt u een beroep doen op een (gespecialiseerd) callcenter. Tegen een relatief lage kostprijs bellen zij uw patiënten op en manen hen aan te betalen. Voor u zijn daar twee voordelen aan verbonden: uw klantrelatie lijdt er minder onder dan als u zelf belt én u wint kostbare tijd.
3. Incasso
U kunt ook een beroep doen op een incassobureau. Dat is een bedrijf dat schulden int of openstaande facturen invordert in opdracht van een schuldeiser. Daar is uiteraard een kostenplaatje aan verbonden, maar vaak werken incassobureaus volgens de formule ‘no cure, no pay’. De schuldeiser kan die kostprijs op zijn beurt verhalen op de schuldenaar, waarbij het incassobureau dan ook probeert deze som te innen. Probeer evenwel eerst andere middelen uit, vooraleer u deze drastische maatregel inroept. Unizo bijvoorbeeld werkt met het Intrum incassobureau
4. Dagvaarding
Lukt het niet met bovenvermelde middelen het betalingsprobleem op te lossen, dan zit er niets anders op dan naar de rechter te stappen. Belangrijk hierbij is dat u een zakelijke rechtsbijstandsverzekering hebt, zodat u een advocaat kunt inschakelen. Die stuurt de wanbetaler dan een dagvaarding waarmee u de patiënt voor de rechter daagt. Daarin staat in detail vermeld wat uw eis is, met de motivering ervan en de bewijzen waarover u beschikt. Maar hopelijk voor u hoeft u dit ultiem middel niet in te roepen en hoeft het niet tot een rechtszaak te komen.
Rechten in verband met het patiëntendossier
U hebt recht op een patiëntendossier dat zorgvuldig wordt bijgehouden en veilig wordt bewaard. Er kunnen meerdere dossiers bestaan (bij uw huisarts, in het ziekenhuis, bij de tandarts…).
U hebt het recht om dit dossier te lezen. U kan ook een vertrouwenspersoon (zorgverstrekker of niet) aanduiden die het dossier samen met u of in uw plaats kan inkijken. U kan tegen kostprijs een kopie aanvragen van heel of een gedeelte van uw dossier. Uw aanvraag moet binnen de vijftien dagen worden mogelijk gemaakt.
Dit inzagerecht is niet absoluut.
Hoe lang moet mijn patiëntendossier bewaard worden?
Er bestaat geen uniforme bewaartermijn. Per type van zorgverlener varieert deze termijn. Het ziekenhuis moet je patiëntendossier bijvoorbeeld minstens 30 jaar bewaren, de apotheker bewaartje farmaceutisch dossier minstens 10 jaar, je arts moet je dossier tot 30 jaar na stopzetting van de zorgrelatie bewaren, …
Wat gebeurt er als mijn zorgverlener stopt met werken of overlijdt?
Wat als ik verhuis en verander van zorgverlener?
Hierbij een aantal belangrijke bepalingen uit de wet:
Download hier het document.
Betalingsherinnering
|
In de moderne tandartspraktijk is veiligheid van het grootste belang, zowel voor uw patiënten als voor uw medewerkers. Maar hoe zorgt u ervoor dat bewakingscamera’s effectief bijdragen aan die veiligheid zonder in strijd te handelen met de privacywetgeving? In dit artikel worden de juridische aspecten behandeld rondom het gebruik van bewakingscamera's in uw praktijk. Ontdek welke regels u moet volgen, hoe u voldoet aan de meldingsplicht en hoe u de privacy van uw patiënten waarborgt. Lees meer over de correcte implementatie van bewakingscamera’s hier.
Deze website maakt gebruik van cookies om goed te functioneren. Als je wilt aanpassen welke cookies we mogen gebruiken, kan je jouw cookie-instellingen wijzigen. Meer informatie is beschikbaar in onze privacyverklaring.