U kunt uw facturen én certificaten raadplegen via ‘Mijn profiel’ op de VBT-website (inloggen rechts bovenaan).
Bekijk de veelgestelde vragen en antwoorden over dit onderwerp:
U kunt uw facturen én certificaten raadplegen via ‘Mijn profiel’ op de VBT-website (inloggen rechts bovenaan).
Via Inloggen | Wachtwoord vergeten? Kunt u uw wachtwoord opnieuw instellen.
Gebruik bij voorkeur het emailadres vragen@vbt.be
info@vbt.be werkt niet!
De meest voorkomende reden hiervoor is dat u waarschijnlijk het lidgeld voor het nieuwe jaar nog niet heeft betaald. Controleer of u reeds betaald heeft en indien dit het geval is en u toch nog geen toegang heeft tot de ledensectie, neem dan contact op!
Neem hiervoor contact op met de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, voor informatie en aanvraag van verschillende attesten zoals:
- Het EG/EU/EER-gelijkwaardigheidsattest
- Het EU/EEE/SWITZERLAND-gelijkwaardigheidsattest
- ...
Cel Internationale Mobiliteit van de Gezondheidsbeoefenaars
FOD VOLKSGEZONDHEID
Victor Hortaplein, 40 bus 10
Bureau 00D007
1060 BRUSSEL
Tel.: +32 2 524 99 00
Fax: +32 2 524 98 15
E-mail: internationalmobility@health.fgov.be
Bezoek: dinsdag en donderdag van 14u tot 16u of op afspraak
Bij stopzetting van uw beroep dient u volgende instanties te verwittigen:
FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu
Victor Hortaplein 40 | 1060 Brussel
Telefoon: 02/524 97 97
Hier ook navraag doen over bewaartijd Rx en patiëntenfiches.
RIZIV:
Verwittiging Stopzetting:
02/739 78 96
Men doet het nodige voor u.
Fiscus:
Raadpleeg de 'online help' via www.medattest.be
Vergeet ook uw mutualiteit omwille van uw statuut niet te verwittigen, uw boekhouder dient ook het nodige te doen.
Verzekeringen aanspreken (burgerlijke aansprakelijkheid beroep), eventueel andere dient u te bekijken met uw makelaar.
Wat de verzending van de patiëntenfiches betreft, raden wij aan dit niet naar de patiënt te sturen. Stuur enkel een kopie, indien gevraagd, naar de nieuwe behandelende tandarts. U blijft immers hoofdelijk verantwoordelijk voor uw prestaties gedurende meerdere jaren.
Alle betalingen naar de VBT dienen te gebeuren op het rekeningnummer:
IBAN: BE 17 3900 6217 3621
SWIFT: BBRU BE BB
Adres Bank: ING Tolpoortstraat 76-78, 9800 Deinze
In het kort:
SABAM enkel als je populaire muziek in je wachtkamer speelt.
Billijke vergoeding hoeft niet meer betaald te worden voor de praktijkruimte.
Laat ons uw juiste gegevens weten en dan passen wij dat zo spoedig mogelijk aan.
Geef ons ook de oude of foutieve gegevens door en eventueel uw lidnummer.
Dit geldt ook voor wijzigingen in adres, huisnummer enz.
Graag sturen naar vragen@vbt.be
Laat ons uw juiste gegevens weten en dan passen wij dat zo spoedig mogelijk aan.
Geef ons ook de oude of foutieve gegevens door en eventueel uw lidnummer.
Graag sturen naar vragen@vbt.be
BEVOEGHEIDSCODES
Tandheelkundigen
001 Algemeen tandarts
002 Bevoegde
003 Geneesheer-tandarts gediplomeerd voor 1929
004 Geneesheer-tandarts
005 Geneesheer-stomatoloog
006 Tandarts-specialist in de parodontologie
007 Tandarts-specialist in de orthodontie
Tandheelkundigen in opleiding
010 Algemeen tandarts - in opleiding
060 Tandarts-specialist in de parodontologie - in opleiding
070 Tandarts-specialist in de orthodontie - in opleiding
Het RIZIV doet voor het volledige beheer van de procedure voor de levering van getuigschriften voor verstrekte hulp aan de verschillende zorgverleners een beroep op SPEOS (Belgian Post Solution groep).
U kunt alle actuele informatie hieromtrent vinden op de website www.medattest.be
Algemene aanbevelingen indien u uitzonderlijk de getuigschriften van een collega gebruikt
In hoogdringende gevallen mogen de verzekeringsinstellingen - uitzonderlijk - getuigschriften voor verstrekte hulp aanvaarden en boeken die door een zorgverlener (B) zijn aangerekend op blanco getuigschriften van een collega (zorgverlener A), op voorwaarde dat:
De licentiaten in de tandheelkunde en de houders van een bekwaamheidsgetuigschrift van tandarts kunnen van het Agentschap een vergunning verkrijgen voor het gebruiken van röntgenstralen voortbrengende toestellen die speciaal voor de tandradiografie zijn ontworpen.
De in vorige leden bedoelde vergunningen worden enkel verleend aan de personen die een bekwaamheid op het gebied van de stralingsbescherming hebben verworven, alsmede een passende opleiding hebben genoten die is afgestemd op de methodes en technieken die worden toegepast, naargelang het geval, in de geneeskunde of in de dierengeneeskunde, in de medische, diergeneeskundige of tandheelkundige radiologie, in de radiotherapie of de nucleaire geneeskunde voor mens of dier.
De vergunde artsen, tandartsen en dierenartsen zijn ertoe gehouden hun kennis en bekwaamheid op het gebied van de stralingsbescherming op peil te houden en te vervolmaken, in het kader van een permanente vorming op universitair niveau.
De vergunningsaanvraag wordt bij aangetekend schrijven gericht aan het Agentschap op een formulier waarvan het model door het Agentschap is vastgesteld. Voor verdere uitleg dient u zich te wenden tot het controleorganisme die de fysische controle doet van uw röntgentoestellen.
VRAAG: Een patiënte van haar heeft een val gemaakt na haar bezoek aan de tandarts.
De verzekeraar vraagt de tandarts een attest in te vullen met een beschrijving van het gebit voor het ongeval.
De tandarts vraagt zich af in hoeverre de verzekering dit kan vragen en in hoeverre hij die informatie mag verstrekken.
ANTWOORD: Er worden NOOIT medische gegevens naar een verzekeringsmaatschappij gestuurd.
Enkel de geneesheer-adviseur van de verzekeringsmaatschappij kan en mag deze gegevens
opvragen.
Praktisch gezien en ook om de patiënt niet langer te laten wachten dan nodig kan je het volgende doen:
Een gewone brief als antwoord op het verzoek van de verzekeringsmaatschappij en daarbij in een afzonderlijke en
gesloten envelop met daarop als geadresseerde: "Aan de heer geneesheer-adviseur van ....." en daaronder in
hoofdletters 'MEDISCH GEHEIM' met daarin dan het medisch-tandheelkundig verslag.
Volgende bewaartermijnen zijn van toepassing:
Er bestaat geen algemene wettelijke bepaling die de bewaartermijn van 'een' medisch dossier vastlegt. De burgerrechtelijke verjaringstermijn voor aansprakelijkheid bedraagt maximaal 20 jaar vanaf de dag volgend op die waarop de schade is veroorzaakt. Deze 20-jarige aansprakelijkheid gaat over op de erfgenamen bij overlijden van de arts.
De Code bepaalt dat patiëntendossiers gedurende dertig jaar na het laatste contact met de patiënt dienen bewaard te worden (art. 24 van de nieuwe Code - orde van geneesheren).
Een arts die zijn praktijk stopzet is dus voor 30 jaar na het laatste contact met de patiënt verantwoordelijk voor de bewaring van zijn patiëntendossiers en het bezorgen van alle nuttige info voor de zorgcontinuïteit.
'Regeling betalende derde' wil concreet zeggen dat de zorgverstrekker enkel het remgeld int en dat het terugbetaalbare gedeelte van het ereloon door het ziekenfonds rechtstreeks aan de zorgverstrekker wordt overgemaakt.
Sociale derde betalersregeling
U kan de derdebetalersregeling toepassen voor een patiënt met het 'statuut chronische aandoening', ongeacht of deze patiënt recht heeft op de verhoogde tegemoetkoming. Dit betreft de raadplegingen en bezoeken van artsen en bepaalde verstrekkingen van tandartsen. U bent evenwel niet verplicht om voor hem de derdebetalersregeling toe te passen.
Wenst u ze toe te passen volg dan onderstaand protocol:
Download hier de verzamelstaat.
Wat houdt het mondzorgtraject in?
Het mondzorgtraject houdt in dat de terugbetaling voor de meeste tandzorg beter is voor patiënten die regelmatig een tandarts bezoeken dan voor degenen die dat niet doen. ‘Regelmatig’ wil zeggen dat de patiënt het voorgaande kalenderjaar tandzorg kreeg die terugbetaald werd. Op basis van de informatie over terugbetalingen gedurende het voorgaande jaar berekent het ziekenfonds onmiddellijk de terugbetaling waarop de patiënt recht heeft.
Naast tandzorg terugbetaald via het ziekenfonds, komt ook tandzorg vergoed via een specifieke regeling in aanmerking. Bijvoorbeeld:
Het ziekenfonds kan de patiënt dus meer informatie geven over zijn concrete geval.
Wie stapt in het mondzorgtraject?
Enkel patiënten die minstens 18 jaar zijn stappen in het mondzorgtraject. Dat gebeurt automatisch.
Op welke tandzorg is het mondzorgtraject van toepassing?
Het mondzorgtraject is van toepassing op alle tandzorg, met uitzondering van:
Voor elk verstrekking die onder die zorg valt, blijft er één persoonlijk aandeel (remgeld), of de patiënt nu regelmatig een tandarts bezoekt of niet. Die persoonlijke aandelen worden wel afgerond op 0,5 EUR.
Goed om weten: De ‘continuïteitsregel’ die sinds lang bestaat en de terugbetaling bij tandsteenreiniging halveert als er gedurende het voorgaande jaar geen terugbetaling voor tandzorg werd geregistreerd, blijft van kracht.
Gevolgen voor het persoonlijk aandeel als er geen terugbetaalde tandzorg was het voorgaande jaar?
Als er voor de patiënt geen terugbetaalde tandzorg was in het voorgaande jaar, dan zijn dit de concrete gevolgen voor zijn persoonlijk aandeel:
Enkele voorbeelden ter verduidelijking:
Persoonlijk aandeel (EUR) | Persoonlijk aandeel (EUR) | ||
Verstrekking | Honorarium (EUR) | Tandzorg terugbetaald vorige jaar | Tandzorg niet terugbetaald vorige jaar |
Wortelkanaalbehandeling - 2 kanalen | 102,35 | 12,00 | 24,00 |
Vulling van 2 vlakken van een tand | 44,73 | 8,50 | 17,00 |
Extractie van een tand | 36,30 | 7,00 | 14,00 |
Volledig uitneembare prothese | 572,99 | 145,00 | 185,00 |
Intra orale radiografie | 12,34 | 3,00 | 4,50 |
Wanneer start het mondzorgtraject?
Het mondzorgtraject start:
Waarom een mondzorgtraject?
Uit de recentste Gezondheidsenquête blijkt dat zo’n 40% van de bevolking aangeeft niet jaarlijks de tandarts te bezoeken. Een jaarlijkse controle is zowel voor de mondgezondheid als de algemene gezondheid van groot belang. De maatregel van het mondzorgtraject heeft de ambitie om nog meer personen bij de tandarts te krijgen, met als doel de mondgezondheid van de Belgische bevolking verder te verbeteren.
Onder de leeftijd van 18 jaar zijn er nl. geen 'strafmaatregelen' wanneer iemand niet op jaarlijks tandartsbezoek komt.
Dit gezegd zijnde: vanaf 2 jaar is een bezoek aan de tandarts voor een controle van het gebit aangewezen. Een goed melkgebit ligt aan de basis van een gezond, blijvend gebit.
Voor de meest recente informatie hieromtrent verwijzen we naar de volgende pagina van de RIZIV website.
1. Stuur een rappel
Als een patiënt niet betaalt, kunt u beginnen met een rappel te sturen. Bezorg uw patiënt een beleefde, vriendelijke rappel en nodig hem uit tot betaling. Doet hij dat niet, dan bent u genoodzaakt een nieuwe, strengere rappel te versturen. Een bijkomende tip: versoepel de voorwaarden niet, want dat geeft de indruk dat de aanhouder/wanbetaler wint. Specifieer het saldo en stel een concrete datum voor. Een gepersonaliseerd en door u persoonlijk ondertekend rappel heeft veel meer kans op slagen dan een ‘anonieme’ aanmaningsbrief.
2. Bel uw patiënt op of schakel een callcenter in
Het is recent nog aangetoond door de administratie van de directe belastingen. Zij belden mensen met een belastingschuld op met het dringende verzoek hun achterstallige belastingen te betalen. Dat eenvoudige telefoontje volstond om meer dan 33% van degenen die nalatig waren alsnog hun schuld te doen vereffenen. Voor een zelfstandige zal het wellicht niet altijd zo vlot verlopen. Maar soms helpt het, want sommige patiënten zijn gewoon ‘vergeten’ te betalen. En de sociale druk kan in dit geval ook doorwegen. Doet u dat liever niet zelf, dan kunt u een beroep doen op een (gespecialiseerd) callcenter. Tegen een relatief lage kostprijs bellen zij uw patiënten op en manen hen aan te betalen. Voor u zijn daar twee voordelen aan verbonden: uw klantrelatie lijdt er minder onder dan als u zelf belt én u wint kostbare tijd.
3. Incasso
U kunt ook een beroep doen op een incassobureau. Dat is een bedrijf dat schulden int of openstaande facturen invordert in opdracht van een schuldeiser. Daar is uiteraard een kostenplaatje aan verbonden, maar vaak werken incassobureaus volgens de formule ‘no cure, no pay’. De schuldeiser kan die kostprijs op zijn beurt verhalen op de schuldenaar, waarbij het incassobureau dan ook probeert deze som te innen. Probeer evenwel eerst andere middelen uit, vooraleer u deze drastische maatregel inroept. Unizo bijvoorbeeld werkt met het Intrum incassobureau
4. Dagvaarding
Lukt het niet met bovenvermelde middelen het betalingsprobleem op te lossen, dan zit er niets anders op dan naar de rechter te stappen. Belangrijk hierbij is dat u een zakelijke rechtsbijstandsverzekering hebt, zodat u een advocaat kunt inschakelen. Die stuurt de wanbetaler dan een dagvaarding waarmee u de patiënt voor de rechter daagt. Daarin staat in detail vermeld wat uw eis is, met de motivering ervan en de bewijzen waarover u beschikt. Maar hopelijk voor u hoeft u dit ultiem middel niet in te roepen en hoeft het niet tot een rechtszaak te komen.
Hebt u een buitenlands diploma behaald binnen de Europese Economische Ruimte of Zwitserland, én de nationaliteit van 1 van deze landen? Wenst u daarnaast het beroep van tandarts uit te oefenen in Vlaanderen? Dan moet u eerst een erkenning aanvragen bij de daarvoor bevoegde overheidsdienst: Zorg en gezondheid - team erkenning gezondheidszorgberoepen.
Adres
Ellipsgebouw
Koning Albert II-laan 35 bus 38
B-1030 Brussel
Telefoon: 1700
E-mail: mailvragen.zorgberoepen@zorg-en-gezondheid.be
Vanuit het buitenland kunt u deze dienst bereiken via het (betalende) nummer +32 2 553 1700.
Hebt u uw diploma behaald buiten de EER of Zwitserland? Dan moet u eerst uw diploma laten erkennen door NARIC-Vlaanderen.
Rechten in verband met het patiëntendossier
U hebt recht op een patiëntendossier dat zorgvuldig wordt bijgehouden en veilig wordt bewaard. Er kunnen meerdere dossiers bestaan (bij uw huisarts, in het ziekenhuis, bij de tandarts…).
U hebt het recht om dit dossier te lezen. U kan ook een vertrouwenspersoon (zorgverstrekker of niet) aanduiden die het dossier samen met u of in uw plaats kan inkijken. U kan tegen kostprijs een kopie aanvragen van heel of een gedeelte van uw dossier. Uw aanvraag moet binnen de vijftien dagen worden mogelijk gemaakt.
Dit inzagerecht is niet absoluut.
Hoe lang moet mijn patiëntendossier bewaard worden?
Er bestaat geen uniforme bewaartermijn. Per type van zorgverlener varieert deze termijn. Het ziekenhuis moet je patiëntendossier bijvoorbeeld minstens 30 jaar bewaren, de apotheker bewaartje farmaceutisch dossier minstens 10 jaar, je arts moet je dossier tot 30 jaar na stopzetting van de zorgrelatie bewaren, …
Wat gebeurt er als mijn zorgverlener stopt met werken of overlijdt?
Wat als ik verhuis en verander van zorgverlener?
Hierbij een aantal belangrijke bepalingen uit de wet:
Het gebeurt dat een ziekenfonds de terugbetaling eist van volgens hen onterecht terugbetaalde gezondheidszorgen. Het gaat hier dan meestal over gezondheidszorgen die slechts een maximaal aantal keer mogen geattesteerd worden gedurende een bepaalde periode. Denk bvb maar aan het jaarlijks mondonderzoek en een tandsteenreiniging.
Er is daarover een overeenkomst met de ziekenfondsen gesloten in de schoot van de dentomut: wanneer een tandarts geen administratieve fout heeft begaan, m.a.w. hij of zij kon niet weten dat die prestatie reeds geattesteerd werd door een andere tandarts, is er geen nood tot terugbetaling aan het ziekenfonds.
Wanneer er echter wel sprake is van een administratieve fout: het gaat over een patiënt van de tandarts waarbij de tandarts zelf de prestatie al heeft geattesteerd, dient er terugbetaling aan het ziekenfonds te gebeuren.
Dient bij de betaling met bankkaart het ontvangen bedrag op het deel ontvangstbewijs vermeld te worden (gelijkstelling met de betaling in contanten)?
Ja. Artikel 320, §1, eerste lid van het Wetboek van de inkomstenbelastingen verplicht “Personen die een vrij beroep, een ambt of een post uitoefenen voor elke in geld, per check of op andere wijze gedane inning van honoraria, commissielonen, bezoldigingen, terugbetalingen van kosten of andere beroepsontvangsten, een gedagtekend en ondertekend ontvangstbewijs af te leveren (…)”.
De minister van Financiën kan, onder de door hem bepaalde voorwaarden, een vrijstelling van het uitreiken van een ontvangstbewijs voor bepaalde inningen toekennen.
Deze vrijstelling is toegekend voor de betalingen verricht via storting of via overschrijving op een bankrekening.
Deze uitzonderingen dienen strikt geïnterpreteerd te worden en de betaling met bankkaart wordt hierin niet geviseerd.
Volstaat het in geval van betaling met bankkaart het ticket aan de patiënt uit te reiken?
Neen. Het deel “ontvangstbewijs” van het getuigschrift dient aan de patiënt uitgereikt te worden.
Belastingplichtigen zijn altijd op zoek naar manieren om minder belasting te betalen. Eén daarvan is ‘kosten maken’. Maar let op: niet alle uitgaven die u doet, zijn als beroepskost aftrekbaar. Zelfs niet als u ze in de professionele sfeer doet. Om u wat meer duidelijkheid te bieden, geven we antwoord op een reeks veelgestelde vragen en leggen uit welke kosten u (geheel of gedeeltelijk) mag aftrekken.
Ik volg een bijkomende opleiding, mag ik die kosten aftrekken?
JA en NEEN, dat hangt af van de opleiding. Als de opleiding (cursus, seminarie, workshop) verband houdt met de job die u op dat moment uitoefent, zijn de kosten aftrekbaar. Dat geldt zowel voor het inschrijvingsgeld, als voor de kosten van het lesmateriaal, verplaatsingskosten naar de les, enz. Kosten voor cursussen die losstaan van uw beroep of die u volgt met het oog op een nieuwe professionele uitdaging, kan u niet aftrekken. Bv. een kok die een lessenreeks Aziatisch koken volgt, kan deze kosten aftrekken, een tandarts die dezelfde cursus volgt niet.
Ik heb het verlies van mijn vennootschap zelf ten laste genomen? Mag ik dat verlies dan ook zelf bij mij persoonlijk aftrekken?
JA, dat mag. U mag als bedrijfsleider de vennootschapsverliezen die u ten laste heeft genomen aftrekken als er aan drie voorwaarden voldaan is: (1) u heeft de tenlasteneming gedaan om de beroepsinkomsten die u als bedrijfsleider uit uw vennootschap haalt, te kunnen behouden, (2) u heeft een onherroepelijke en onvoorwaardelijke storting van een som geld gedaan en (3) de door u gestorte som wordt door uw vennootschap volledig gebruikt om haar beroepsverliezen aan te zuiveren. Als u om deze tenlasteneming te kunnen financieren zelf een krediet moet aangaan, zijn ook de interesten die u daarvoor betaalt aftrekbaar.
Ik heb een verkeersboete gekregen voor te snel rijden, mag ik die aftrekken?
NEEN, dat mag niet. Geldboetes, of ze nu strafrechtelijk of administratief zijn, zijn niet aftrekbaar. Enkel voor ‘parkeerboetes’ geldt een uitzondering, omdat dat in feite geen ‘boetes’ zijn, maar een vergoeding (retributie) voor betalend parkeren. Als ze verband houden met een professionele verplaatsing zijn ze zoals de meeste andere autokosten in de PB aftrekbaar voor 75 %.
Onze dochter helpt in mijn praktijk. Mag ik haar loon als kost in aftrek brengen?
JA, dat mag. De bezoldigingen die u betaalt aan gezinsleden zijn, net als andere personeelskosten, aftrekbaar. Uw helpende gezinsleden moeten dan wel in ondergeschikt verband (lees: onder uw leiding en toezicht) werken. Hun loon mag een normale bezoldiging niet overtreffen, moet een werkelijke prestatie vergoeden en moet door individuele fiches verantwoord worden. Let wel op: als u een loon uitbetaalt aan één van uw kinderen, kan dat kind niet meer ten laste zijn.
Mag ik de kosten voor mijn maatpak aftrekken?
NEEN, dat mag niet. De aankoop van kledij, (zoals een maatpak) die ook in het privéleven gedragen kan worden, is niet aftrekbaar. De kosten voor specifieke beroepskledij zijn daarentegen wel aftrekbaar. De specifieke beroepskledij wordt opgedeeld in: (1) reglementair opgelegde beroepskledij: helm, overall, veiligheidsschoenen, uniform en (2) andere bijzondere kledij die bij de uitoefening van een bepaald beroep wordt gedragen: kledij van arts, tandarts of verpleegster, toga van een advocaat, werkvest van slager of bakker, … Voor sommige kledij is er ruimte voor discussie: glitterpak van een zanger, sportkledij van een tennisleraar, …
Mag ik een duur schilderij dat ik in mijn praktijk heb hangen in aftrek brengen?
NEEN, dat mag niet. Beroepskosten die op een onredelijke wijze uw beroepsbehoeften overtreffen zijn niet aftrekbaar. ‘Onredelijke kosten’ worden uit hun aard zelf niet enkel gedaan voor de werkelijke beroepsbehoeften, maar ook omdat men een zekere standing wil ophouden, een bepaalde levensstandaard wil handhaven. De beoordeling hiervan is natuurlijk altijd een feitenkwestie: bv. heeft een accountant een chique sportwagen nodig? Wie mag daar over oordelen: de administratie of de belastingplichtige? De fiscus houdt er niet van dat belastingplichtigen dure wagens kopen op kosten van hun zaak, de rechtspraak geeft echter vaak de belastingplichtige gelijk.
Mag ik de uitgaven die ik doe voor het inwinnen fiscaal advies in mindering brengen?
JA, dat mag. Hierover heeft de administratie (gesteund door de minister van Financiën) jarenlang dwars gelegen. De meeste rechtspraak, van de lagere rechtbanken tot aan het Hof van Cassatie, staan de aftrek wel toe. Niet enkel de kosten voor complex, doorgedreven fiscaal advies zijn aftrekbaar, ook als u zich voor het invullen van een eenvoudige aangifte laat bijstaan mag u die kosten aftrekken.
Mag ik de kosten van mijn zakenlunches ook als beroepskost aftrekken?
Neen, dat mag niet, of toch niet volledig. Restaurantkosten zijn, ook al was het een puur professioneel restaurantbezoek, slechts gedeeltelijk aftrekbaar. Momenteel mag u ze voor 69 % aftrekken. Het begrip ‘restaurant’ wordt ruim geïnterpreteerd: het gaat van een sterrenrestaurant, over een bistro tot een broodjeszaak of een snackbar. Een uitzondering geldt voor vertegenwoordigers in de voedingssector, die wel hun restaurantkosten volledig kunnen aftrekken. De kosten van een privélunch zijn uiteraard niet aftrekbaar.
Ik sponsor de lokale voetbalploeg. Mag ik die sponsorgelden aftrekken?
NEEN en JA. Publiciteitskosten zijn in principe aftrekbaar, ze worden immers gedaan om inkomsten te verkrijgen. Over sponsoringkosten bestaat er echter onenigheid. De administratie is niet geneigd sponsoruitgaven als publiciteitskosten te aanvaarden en wijst de aftrekbaarheid af. Sommige rechtbanken volgen de administratie daarin, andere rechtbanken staan de aftrek wel toe.
Ik ben parlementslid en moet een deel van de inkomsten van mijn mandaat afstaan aan de partij. Mag ik dat gedeelte aftrekken?
NEEN, dat mag niet. Leden van de Kamer van Volksvertegenwoordigers, de Senaat en het Europees Parlement mogen de afgestane sommen niet aftrekken. Wie burgemeester, schepen, gemeenteraadslid of provincieraadslid is, mag dat wel. Nota bene: kosten voor een verkiezingscampagne zijn niet aftrekbaar.
Bezwaarschrift in te dienen bij de fiscale adminsitratie.
Download hier het document.
Betalingsherinnering
|
Download hier de schuldbekentenis.