Het is zo dat voor een prestatie die men onterecht heeft geattesteerd (bijvoorbeeld 2x op een jaar een mondonderzoek bij dezelfde patiënt of 2 x een reiniging bij dezelfde patiënte gedurende eenzelfde jaar), het ziekenfonds de patiënt kan uitbetalen en vervolgens het uitbetaalde bedrag kan terugvorderen bij de zorgverlener.
Een uittreksel uit de wetgeving:
"Heeft het ziekenfonds al uitbetaald dan kan het ziekenfonds zelf dat bedrag aan u terugvragen. De wet (art. 164 van de ZIV-wet) stelt namelijk dat het ziekenfonds in zo’n geval het recht heeft om “terug te vorderen van de zorgverlener”.
Let op! Als u weigert, kan het ziekenfonds de Dienst Geneeskundige Controle op de hoogte brengen of zelfs het geschil laten beslechten door de arbeidsrechtbank. "
Er is een gentlemen's agreement met de mutualiteiten, dat een tandarts die niet in kennis kan zijn van voorgaande prestaties (bijvoorbeeld omdat ze door een andere zorgverlener werden gepresteerd), niet zal gevraagd worden om terug te betalen.
Het is dus enkel van toepassing wanneer men zelf de fout heeft gemaakt en had moeten weten door, bijvoorbeeld, het bijhouden van een patiëntendossier. In dergelijke situaties adviseren we zodus om de terugbetaling uit te voeren en in de toekomst zorgvuldig de prestaties per patiënt bij te houden.